BH'en fylder 100 år
Jyllands-Posten har i dag en artikel om BH'ens 100 års fødselsdag. Det er dog meget tvivlsomt, om det faktisk er i år, at BH'en fylder 100 år, da en kvindelig fransk designer af flere får æren for opfindelsen flere årtier tidligere...
"BH'en fylder 100 år, men i betragtning af, at den har været kvinders loyale støtte gennem et århundrede, behandler kvinder stadig ikke bh'en med den respekt, den fortjener. Den vaskes ved for høj varme og smides i en skuffe. Og kvinder har en tendens til at bruge bh'en længe efter, at den er blevet grå og kedelig efter års dårlig behandling. Men stadig forventer kvinder, at bh'en skal få dem til at føle sig sexede og opløftede, selv om mange oven i købet bruger en bh i forkert størrelse, skriver avisen The Scotsman. Det var i 1907, at amerikanske Vogue første gang fandt på at lægge et stykke stof hen over brystet og kaldte det en "brassiere", og den parisiske modeskaber Paul Poiret forlod korsettet og bekendtegjorde, at han nu satte brystet fri. Ingen havde da forestillet sig, at den årlige omsætning af bh'er siden skulle runde 50 mia. kr. - i omkring 100 forskellige kombinationer af ryg- og skålstørrelser samt myriader af designs. Det store udvalg gør det svært at vælge den rette størrelse, især fordi den gennemsnitlige mandlige køber har problemer med at blive serviceret af kvindelige ekspedienter, ligesom mange storbarmede kvinder er generte og hellere gætter deres størrelse end lader sig rådgive og finde sig til rette i et prøverum. En gennemgående fejl er også, at mange kvinder vælger den samme størrelse som sidst. Men en kvindes former forandrer sig med tiden, og desuden kan størrelsen variere fra mærke til mærke. Så The Scotsman opfordrer til at fatte mod og passe ind, og henviser til, at de fleste sælgere i dag er unge, venlige og arbejder efter øjemål frem for med målebånd."
www.jp.dk